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zeitkratzer: Pierrot Lunaire Cheap Imitation

Bild

CD, 8-page-booklet
duration: 15:33

all music by Reinhold Friedl
performed by zeitkratzer

zkr0001 zeitkratzer records
Barcode: 881390642120

distributed by Broken Silence [UK: Shellshock, US: Forced Exposure, F: Metamkine, JAP: Disk Union]


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01 mondestrunken 00:39
02 columbine 00:52 columbine         
03 der dandy 00:44
04 blasse wäscherin 01:06
05 vales de chopin 00:53
06 madonna 00:56 Madonna         
07 der kranke mond 00:51
08 nacht 01:07 nacht         
09 gebet an pierrot 00:50
10 raub 01:01
11 rote messe 00:42 rote messe         
12 galgenlied 00:50
13 enthauptung 00:53
14 die kreuze 00:45
15 heimweh 01:15
16 gemeinheit 00:50
17 parodie 01:05
18 der mondfleck 1:00 der mondfleck         
19 serenade 00:54 serenade         
20 heimfahrt 01:02
21 o alter duft 01:34 o alter duft         

zeitkratzer directed by Reinhold Friedl
Marcus Weiser < soprano
Franz Hautzinger < conductor
|| Frank Gratkowski < flute, clarinets || Hayden Chisholm < flute < clarinets || Reinhold Friedl < piano || Maurice de Martin < percussion || Burkhard Schlothauer < violin || Anton Lukoszevieze < cello || Uli Phillipp < doublebass || Ralf Meinz < sound ||

recorded live at Konzerthaus Vienna, Austria, June 9, 2005
recorded and mixed by Ralf Meinz, produced by Reinhold Friedl

Reinhold Friedl’s “Schoenberg Pierrot Lunaire Cheap Imitation“ is exactly what the title says: an endless funny parody of Schoenberg’s Pierrot Lunaire, a composition often taken far too seriously. At the same time, it is a compositional condensation of Schönberg’s techniques, conducted in a great way by trumpet player Franz Hautzinger from Vienna, a longtime-member of zeitkratzer; sung by the soprano Marcus Weiser, who succeeded already in Berlin as a singer under the name Mark Markowitsch. Just fun, short and concentrated, as it should be connected to the second Vienna school. A commission of Wiener Festwochen, premiered at Konzerthaus Vienna, for sure!

The children of Schoenberg and the edition house Universal Musik in Vienna tried to forbid this CD and any further performance of the composition. They did not get the joke, as they have been sure, that it sounds like Schoenberg’s original. So they proved, that Schoenberg could have obtained the same result with much less work. Perhaps Arnold would have smiled…

For further funny details, the lawyers conversation, the musical author rights society, etc, write to: info[at]zeitkratzer[dot]de.

Reviews

Unmögliches wird möglich. Ein Bekenntnis zur Gegenwartsmusik.
Hessischer Rundfunk, 10/2008 Raphael Smarzoch

Une imitation qui capture à merveille l'esprit et l'essence même de cette oeuvre.
Radio France 10/2008

eine Imitation, die wunderbar den Geist und die eigentliche Essenz dieses Werkes einfängt!
Radio France 10/2008

Wie in ’Parodie' der Mond, der böse Spötter, mit seinen strahlenden Stricknadeln, blink und blank, nachäfft, so kratzt Friedl am Lack dieses Klassikers, dass er wieder so schillert wie die Schmeißfliegen, als die die Schrägtöner zuerst abgeklatscht werden, wenn gespart werden soll.
Bad Alchemy, 09/2008

Pierrot Lunaire Cheap Imitation est une parodie savoureuse car virtuose, mais c'est aussi un condensé des techniques de Schönberg et globalement une pièce à l'humour typiquement viennois.
Musica reaction 08/2008

Pierrot Lunaire Cheap Imitation ist eine köstliche, weil virtuose Parodie, aber es ist auch ein Kondensat der Techniken Schönbergs und im Ganzen ein Stück typischen Wiener Humors.
Musica reaction 08/2008

erfrischend undogmatischer Zugang!
Freistil, Österreich, 10/2008

Das enfant terrible der Neuen Musik Reinhold Friedl schlägt wieder zu!
Titel-magazin, 10/2008

An exceptionally strong piece of music that boggles the mind with each listening session.
Live Musik Report, Toronto, Canada, 2009

Komponist Reinhold Friedl hat das stets an einem seidenen Faden hängende Vokalgewebe in bester Schönbergnachfolge auf wenige Atem- und Klimmzüge des nachtschwärmerischen Pierrot eingedämpft und dem Sopranisten Marcus Weiser in seine sinnlich-schauerlich-schöne Stimme injeziert.
Jazzthetik, 12/2008

Die Bearbeitung der Schönberg-Vorlage durch Friedl zeigt im radikalen Ergebnis auf das Wesentliche reduzierte Klänge, Andeutungen, in die Zeit getupfte musikalische Elemente.
Neue Zeitschrift für Musik, 11/2008

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